Wednesday, November 17, 2010

KOrban Amalan Mulia

KOrban ialah menyembelih binatang ternakan atau at an'am pada hari raya Aidiladha & hari-hari Tasyrik iaitu 11 ,12,13 Zulhijjah dengan niat beribadat kepada Allah S.W.T

Assalamualaikum.Aku mulakan penulisan blog aku dgn tajuk KORBAN .Baru sja pagi td lebih kurang pkul 9.30 pg,aku mmbawa ank-ank saudara ke Surau Kg Kastam melihat sendri ibadah korban yg dilakukan oleh golongan lelaki yg bekerjsama.Tak kira tua & muda...

 Masa aku mula-mula smpai,begini lah situasi kt sana.Seekor lembu jntan ke betina aku tak pasti la telah pun dikorbankan..Tinggal lagi 2 ekor lembu yg msih menunggu giliran...
Lepas tuh kan,lembu yg second pun diheret smpai ke tmpt pymbelihan...Ksian juga tgok..HMpir satu badan kena ikat dgn tali.Sure sakit gila rr...Tp nk wt cmner kn,if tk buat gitu ssh nk korbankn...




Ssh juga nk trik lembu ni..TGok la,bp ramai hero duk pulun trik pn ssh..Kuat btoi lmbu ni...



Akhirnya.....Usaha hero-hero korban telah berjaya.Lembu tdi tu pn telah dikorbankan..Ksian tuh mmg ada la bila tgok tp bla memikirkan yg lembu-lembu yg tlah dkrbankn bkal mndapt ganjaran Syurga di akhirat nnti aku jdi lega..Aku bersyukur....SEmoga mereka bahagia kt sna....amin....

~ Kesimpulannya ~
 Ibadah korban nih wjib ke ats umat Islam yg mmpu.KIra sunat muaakad la.Korban juga merupakan Fardhu Kifayah bagi sesebuah keluarga..So kwn-kwn klu dlm fmly korang blum laksanakn korban,bgi tahu diorang suruh laksanakn..Klu x,stu fmly brdosa....Tp if x mmpu x pyhla....


No comments:

Post a Comment